پیش دبستانی
نوشته شده توسط : علی علوی

پیش دبستانی

تعیین سیاست‌های آموزشی و پرورشی دوره کودکستان و آمادگی با شورای عالی آموزش و پرورش بوده و مسئولیت برنامه‌ریزی و پیش بینی ضوابط و مقررات این دوره برعهده دفتر آموزش ابتدایی و راهنمایی تحصیلی کشور است.

جهت اجاره کلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرمایید.

چه کسانی به پیش دبستانی میروند؟

کودکان از شش سالگی حق رفتن به پیش دبستانی را دارند. پیش دبستانی داوطلبانه است ولی اکثر کودکان به این کلاسها میروند. شماکه ۶ساله اید بعنوان مثال میتوانید انتخاب کنید که به پیش دبستانی یا به نگهداری تعلیم و تربیتی بروید.
پیش دبستانی معمولا درخود مدرسه یا نزدیک مدرسه ای قرار دارد که شاگرد کلاس اول را درآنجا شروع میکند.

فعالیت و برنامه چگونه است؟

پیش دبستانی به عنوان یک گذار بین کودکستان و مدرسهٔ اجباری فعالیت میکند. پیش دبستانی روش کاری و رویکرد کودکستان ومدرسه را ادغام میکند.
هدف پیش دبستانی این است که قدرت یادگیری وپیشرفت هردانش آموزی را بحرکت درآورد و آنها را برای ادامه تحصیل آماده کرده و حمایت ازهماهنگی درپیشرفت دانش آموزنماید. بازی و خلاقیت جزوی از بخش های ضروری این فعالیتها میباشند. آموزش از دید کلی دانش آموز وبرمبنای نیازهای دانش آموز حرکت میکند.

کلاسها روزانه حدود سه ساعت برقراراست. باقی روز را اکثردانش آموزان درخانه اوقات فراغت یا در بخش نگهداری تعلیم و تربیتی میگذرانند.

شهرداری ها مسئول ایجاد پیش دبستانی وارائه این فعالیت ها به دانش آموزان هستند. فعالیت های سازمان یافته توسط مدارس آزاد جایگزینی برای مدارس همگانی شهرداری میباشند.

کلاسهای پیش دبستانی بصورت رایگان میباشند.

پیش دبستانی را چه هدایت میکند؟

برنامه های آموزشی

فعالیتهای کلاسهای پیش دبستانی شامل همان برنامه آموزشی است که مدارس ابتدایی و محل های آموزشی اوقات آزاد ازآن استفاده میکنند. دو قسمت اول آنها ـ ارزشها و وظیفه مدرسه وهمچنین هدف کلی و خط و مشی شامل کلاسهای پیش دبستانی و محل های آموزشی اوقات آزاد میشوند. کلاس های پیش دبستانی که درمدارس ویژه سازماندهی میشوند از برنامه های آموزشی ویژه هدایت میشوند.

جهت اجاره کلاس با شماره درج شده در قسمت تماس با ما تماس حاصل فرمایید.

قانون آموزش و پرورش

قانون آموزش و پرورش احکام اولیه برای پیش دبستانی، انواع دیگرمدارس و خانه های اوقات آزاد و خانه مراقبت تعلیم و تربیتی را شامل میباشد.

اهداف

در اسناد و مدارک مربوط به این دوره، اهداف دوره آمادگی بدین شرح آمده است:
کمک به رشد جسمی، ذهنی، عاطفی، شخصیتی و اجتماعی کودکان

پرورش توانایی‌ها و استعدادهای کودکان

تقویت قوای جسمی کودکان، به منظور آماده شدن آنان برای تحصیلات دوره ابتدایی

آماده کردن کودکان جهت فراگیری بیشتر و آسان تر مفاهیم آموزشی

فراهم کردن زمینه لازم برای آموزش بهتر در مناطق محروم و مناطقی که دارای گویش محلی هستند.

کمک به خانواده‌های کم درآمد، در استفاده از یک محیط سالم تربیتی برای پرورش کودکان آنها.

اصول طراحی پیش دبستانی:

رعایت مقیاس کودکان در کلیه فضاها

احکام معماری : محدود نمودن ابعاد افقی و عمودی فضا ،استفاده از المان ها و مبلمان فضا در مقیاس کودک ، حد اکثر فاصله افقی ۲۰ متر ، رعایت تناسبات کودک در ارتفاع دستگیره های در و پنجره ، طراحی پلکان ، کلید های برق ، دستشویی و … .

ایجاد قابلیت انعطاف پذیری

احکام معماری : قابلیت تفکیک و ترکیب فضا ، استفاده از مبلمان سبک و چند عملکردی بودن ان ، استفاده چند منظوره از حجم فضا ، ایجاد وسعت مناسب در فضاها ، استفاده از شکل و فرم مناسب برای فضا .

ایجاد تنوع در فضاهای اموزشی

احکام معماری : تغییردر مقیاس فضا ، تغییر در میزان روشنایی فضا ، تغییر در شکل بدنه و سقف و کف ، تغییر در درجه محصوریت فضا ، تغییر عناصر محصور کننده ، تغییر در رنگ امیزی ، استفاده از مبلمان متنوع و رنگارنگ ، تقسیم بندی محوطه و فضای باز به بخش های متنوع ، ایجاد پرسپکتیوهای متنوع .

ایجاد قابلیت توسعه پذیری در ساختمان

احکام معماری :ترکیب نمودن واحدهای هنذسی مشابه ، استفاده از عناصر سازه ای با قابلیت توسعه ،سازماندهی خطی یا مجموعه ای ،ایجاد ریتم تکرار شونده در نما و حجم .

خوانایی فضا

احکام معماری : شاخص کردن ورودی فضاهای خاص ، به کاربردن رنگهای متنوع ولی هماهنگ در سر در ورودی ها و فضاهای داخلی کلاسها ، استفاده از تجهیزات و جزئیات خاص مختص هر فضا .

منبع: rentcheap




:: موضوعات مرتبط: کلاس , ,
:: بازدید از این مطلب : 163
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 15 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: